اطلاعات کلی و توصیه‌های سفر به فیلیپین

اطلاعات کلی جمهوری فیلیپین

 

زبان رسمی: انگلیسی(زبان محلی موسوم به تاگالوگ نیز در این کشور رایج است)

واحد پول: پزوی فیلیپین (Philippine Peso)

کد تلفن بین المللی:  ۰۰۶۳

اختلاف ساعت با تهران: چهار ساعت و نیم (جلوتر از ایران)

مهمترین فرودگاه های بین‌المللی: فرودگاه بین‌المللی نینوی آکوئینو  شهر مانیل،  فرودگاه بین‌المللی مکتان - سبو، فرودگاه بین‌المللی کلارک

شماره های اضطراری: ۹۱۱ شماره اضطراری همه واحدها (پلیس، آتش نشانی، آمبولانس و )

شماره تلفن سفارت جمهوری‌اسلامی‌ایران در مانیل 88884759 (02) - 88884757 (02)

شماره تلفن همراه در مواقع بسیار ضروری: 09175720232 (کنسول سفارت)

توصیه های سفر:

  1. شماره تلفن‌های سفارت جمهوری اسلامی در مانیل و شماره تلفن هتل، محل اقامت و تلفن همراه کنسول سفارت را در دسترس داشته باشید.
  2. از عبور و توقف در کنار آب های جداً خودداری کنید، احتمال وجود پشه دنگی و بعضاً مالاریا در این کشور وجود دارد.
  3. همراه داشتن ذره‌ای مواد مخدر و یا مصرف آن مجازات‌های سنگین و زندان‌های طولانی مدت در بردارد حتماً به این موضوع توجه کافی شود.
  4. شیر آب‌ در اکثر شهرهای فیلیپین آشامیدنی نیستند. برای این منظور از فروشگاه‌ها آب معدنی خریداری کنید.
  5. از ارتباط با افرادی که ضرورت به آشنائی و ارتباط با آنها نیست جدا خودداری نمایید. نرخ جرایمی همچون کلاه برداری و جرایم سازمان یافته در فیلیپین به نسبت بالاست،
  6. از حضور در محله‌های شلوغ و بدنام شهر اکیداً خودداری نمایید.
  7. از دریافت آبمیوه از افراد غریبه به جهت ایجاد مسمومیت و سرقت اموال اکیداً خودداری نمایید و در سفر به جزایر از وسایل و گذرنامه خود مراقبت کامل را داشته باشید.
  8. پیش از سفر، مقداری پزوی فیلیپین(PHP) برای تأمین مخارجی از جمله هزینه تاکسی فرودگاه تا محل اقامت و مانند آن را تهیه کنید.
  9. به محدودیت میزان ارزی که قصد خارج کردن از فیلیپین دارید حتما توجه لازم داشته باشید. ضمنا تبدیل دلار و یا یورو را در مراکز معتبر انجام دهید. نرخ تبدیل دلار در فیلیپین همواره بهتر و منصفانه‌تر از سایر ارزهاست.
  10. هنگام سفر به فیلیپین از تمامی صفحات گذرنامه و ویزای خود دو سری فتوکپی رنگی تهیه نموده و یک سری را در محل اقامت خود نگهداری نموده و یک سری را همیشه همراه داشته باشید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن گذرنامه از آن استفاده نمایید و حتی علاوه بر فتوکپی می‌توانید مدارک خود را اسکن و همراه خود داشته باشید. در صورت مفقود شدن گذرنامه سریعا آن را به پلیس محلی اعلام و از آنان گواهی اعلام مفقودیت دریافت نمایید.
  11. در صورتیکه تصمیم به انجام امور تجاری دوجانبه با تجار و یا شرکت‌های فیلیپینی دارید، توصیه می‌شود موضوع را با بخش اقتصادی سفارت مطرح و در صورت نیاز توصیه های لازم را دریافت نمایید. همچنین هنگام انعقاد قرارداد از وکلای مجرب استفاده کنید.
  12. در صورت نیاز به تمدید روادید و انجام کلیه امور مربوط به رواید فقط از طریق مراجعه به اداره مهاجرت فیلیپین درخواست خود را ارائه دهید و اکیداً به افرادی که خود را وکیل اداره مهاجرت معرفی می‌نمایند، مراجعه نفرمایید. اگر تصمیم به ادامه اقامت دارید حتما با مراجعه حضوری به اداره مهاجرت فیلیپین این کار را انجام دهید و از مراجعه به افراد غیر مسئول خودداری نمائید به دلیل اینکه این افراد سمت قانونی ندارند و موجب گرفتاری و حتی بازداشت شدن شما خواهند شد.
  13. از اشتغال به تحصیل در مراکز آموزشی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیستند جداً خودداری نمایید.
  14. با توجه به دستمزد وسوسه کننده برخی از شرکتهای Call Center و یا POGO حتما نسبت به اصالت و فعالیت قانونی آنان تحقیق نموده و سپس جهت اشتغال در این شرکت ها اقدام نمایید.
  15. اگر تصمیم به ازدواج با اتباع فیلیپینی دارید حتما مراحل قانونی آن در کشور فیلیپین را رعایت نمایید. مخصوصا ازدواج با خانم‌هایی که قبلا سابقه ازدواج داشته اند حتما از جدایی رسمی و قانونی آنان از همسر قبلی مطمئن شوید( حتما از آنان درخواست شود تا از مراجع رسمی گواهی تجرد دریافت کنند). با توجه به اینکه در حال حاضر خدمات ثبت طلاق رسمی در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین وجود ندارد، لذا پیشنهاد می‌گردد حتما اقرار خانم فیلیپینی مبنی بر تجرد و یا جدایی ایشان از همسر قبلی به تایید مقامات قانونی کشور فیلیپین رسیده باشد.
  16. هنگام تصمیم به بازگشت به کشور از پذیرش وسایل دیگران حتی الامکان خودداری نمایید و یا قبل از دریافت آن حتما از محتویات بار دریافتی مطمئن باشید.

 در صورت بازداشت و دستگیری از سوی پلیس و مقامات انتظامی و قضائی فیلیپین، در اسرع وقت از آنها بخواهید موضوع را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین اطلاع داده و در خواست دسترسی کنسولی نمایید.